13.2

Uživatelský avatar
Corvus
Matfyz(ák|ačka) level I
Příspěvky: 41
Registrován: 18. 6. 2005 11:15
Typ studia: Matematika Mgr.
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Corvus »

Presne tak. Skoda za MAA021 neni i v LS, leccos by to resilo. Myslim taky ze pri stavajici tendenci vyhozu od pana sefa nemuzeme cekat zazraky. Pristi rok by se to u pana Veseleho (or whoever) melo dat snaz, ztrata jednoho roku by pak byl problem sice neprijemny, ale (asi jak pro koho) ne neprekonatelny.
Petrikk

Příspěvek od Petrikk »

jak se prosim vas resi ta jednicka d]?? Diky moc.
Lelia
Matfyz(ák|ačka) level I
Příspěvky: 49
Registrován: 20. 1. 2006 21:45
Typ studia: Informatika Bc.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Lelia »

Petrikk píše:jak se prosim vas resi ta jednicka d]?? Diky moc.
Ja si myslim ze se na to musi pouzit ta veta 22 s vlnkou, kdyz dokazes ze existuje nejake x0 ze f(x0) konverguje a dokazes ze ta zderivovana rada konverguje stejnomerne na R, tak pak bude platit ze f'(x)=suma (zderivovany vnitrek) na R....Teda pokud spravne chapu co to znamena diferencovatelny:-)
dědek

Příspěvek od dědek »

Normálně, ta derivace je (-1)^n/n * [arctg(nx)+nx/(1+n^2x^2)]
takže ten první kus konverguje a o té hranaté závorce se ukáže, že je rostoucí v n pro pevné x ("derivace podle n") a stejně omezená (derivace dle x+limita v nekonečnu), takže Abelova věta.

Jinak Zajíček je ve zkoušení velmi korektní, dokonce občas i hodný, protože ten co to měl 3-4 by to za normálních okolností neudělal.

Názor, že na matfyzu jsou přece chytří lidé, tak jaktože je vyhazuje je naprosto zcestný. Student má prokázat dané znalosti, pokud neovládá ani základy, nesmí se divit, že zkoušku neudělá. (Když někdo neumí ve 2. ročníku matematiky spočítat inverzní matici, měl by zvážit svoje další studium...) Zdá se, že většina studentů ještě ve druhém ročníku nechápe, co je to matematika. Když se někomu nelíbí, že by měl něco pochopit a naučit se to, pak nerozumím tomu proč matfyz studuje.

Mimochodem, dříve bylo studentů 3x méně a vyhodilo se od zkoušky dejme tomu 30% lidí, protože to neuměli.
Chytrých lidí je v daném ročníku populace procentuálně víceméně konstantní množství, tedy absolutně to vyjde spíše méně, než dříve, protože mladých ubývá.
Nyní chodí na matfyz 3x více studentů, než na počátku 90. let.
Pokud by se na matfyzu zachovala úroveň, odpovězte si sami kolik lidí to nebude umět.

Tím nechci říci, že na to většina nemá. (I když spousta lidí na to opravdu nemá.) Jenom si spousta studentů myslí, že když jim šla "matematika" na střední škole sama, že to půjde stejně i s opravdovou matematikou na matfyzu. Že stačí celý semestr proflákat a potom se na to před zkouškou mrknout.
Bohužel, umění ovládat matematiku spočívá v tvrdé práci po celý rok a jenom opravdu dobrým studentům tento "flákací" životní styl projde.

A ještě poslední poznámka: Spousta studentů nemá největší potíže s pochopením látky, ale s tím, že naprosto neumí zformulovat svoje myšlenky a stručně a jasně je sdělit někomu jinému. To je ale součástí jazyka matematiky a bez tohoto umění se matematika prostě dělat nedá.
Petrik
Matfyz(ák|ačka) level II
Příspěvky: 67
Registrován: 21. 6. 2005 10:05
Typ studia: Informatika Bc.
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Petrik »

dědek píše:Normálně, ta derivace je (-1)^n/n * [arctg(nx)+nx/(1+n^2x^2)]
takže ten první kus konverguje a o té hranaté závorce se ukáže, že je rostoucí v n pro pevné x ("derivace podle n") a stejně omezená (derivace dle x+limita v nekonečnu), takže Abelova věta.
Diky, ted najednou nevim, co se mi v te nule nezdalo, prijdu na to asi az rano.

K tomu zbytku- pri vsi ucte, o tvrde praci jsem vubec nemluvil. Ja zrovna jsem spis flakac, ale vim o lidech, kteri jsou dle meho schopni a kteri se rozhodne neflakali a byli vyhozeni. Ne, nemyslim si, ze je matematika o presnem vyjadrovani v epsilon delta. To, ze pro Zajicka a mnohe jine je, napriklad mne ztezuje praci. Nejsem dobrym studentem a ne, nechci jednou vyniknout ve vedecke praci. Ale nejsem uplne blbej. Kdyz se ovsem dve tretiny dukazu zaberou oznacovanim ruznych hovadin ruznymi pismeny, pro me je to odrazujici. Co by chudak fyzik mel delat, kdyby mel kazdou restringovanou funkci znacit jinak? Atd. Nejsem vubec proti tomu, abych vylitl od zkousky, az nebudu umet spocist inverzni matici, stejne tak, kdyz nebudu vedet myslenku nejakeho dukazu. Ale letet kvuli tomu, ze jsem nekde zapomnel na hvezdicku u f, coz Zajicek najednou "nevedel, co to znamena", ci nedukladne oznacil body, v kterych delam parcialni derivace ( to me stalo v lete deset bodu!! Retizkove pravidlo, tak lehke, ze pry to mam uplne blbe.. :-) ), to mi prijde padle na hlavu.
If the facts don't fit the theory, change the facts.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Petrik píše:
dědek píše:Normálně, ta derivace je (-1)^n/n * [arctg(nx)+nx/(1+n^2x^2)]
takže ten první kus konverguje a o té hranaté závorce se ukáže, že je rostoucí v n pro pevné x ("derivace podle n") a stejně omezená (derivace dle x+limita v nekonečnu), takže Abelova věta.
Diky, ted najednou nevim, co se mi v te nule nezdalo, prijdu na to asi az rano.

K tomu zbytku- pri vsi ucte, o tvrde praci jsem vubec nemluvil. Ja zrovna jsem spis flakac, ale vim o lidech, kteri jsou dle meho schopni a kteri se rozhodne neflakali a byli vyhozeni. Ne, nemyslim si, ze je matematika o presnem vyjadrovani v epsilon delta. To, ze pro Zajicka a mnohe jine je, napriklad mne ztezuje praci. Nejsem dobrym studentem a ne, nechci jednou vyniknout ve vedecke praci. Ale nejsem uplne blbej. Kdyz se ovsem dve tretiny dukazu zaberou oznacovanim ruznych hovadin ruznymi pismeny, pro me je to odrazujici. Co by chudak fyzik mel delat, kdyby mel kazdou restringovanou funkci znacit jinak? Atd. Nejsem vubec proti tomu, abych vylitl od zkousky, az nebudu umet spocist inverzni matici, stejne tak, kdyz nebudu vedet myslenku nejakeho dukazu. Ale letet kvuli tomu, ze jsem nekde zapomnel na hvezdicku u f, coz Zajicek najednou "nevedel, co to znamena", ci nedukladne oznacil body, v kterych delam parcialni derivace ( to me stalo v lete deset bodu!! Retizkove pravidlo, tak lehke, ze pry to mam uplne blbe.. :-) ), to mi prijde padle na hlavu.
V klidu...ber to s nadhledem....dědek ja prof. Zajíček :wink:
Uživatelský avatar
Edge
Matfyz(ák|ačka) level I
Příspěvky: 8
Registrován: 23. 1. 2006 20:29

Příspěvek od Edge »

Ano nabralo se vic lidi...Aby skola dostala vic penez? Nebo aby vic lidi neco naucila (napr matematiku)?

Pokud jsou potreba lide s kvalitnim matematickym vzdelanim (jsou potreba?...pokud ne,tak proc se nabira vice lidi?) (i kdyz se prumerna kvalita tohoto vzdelani muze mirne snizit na ukor kvantity), tak bude mozna nutne mirne snizit pozadavky ci vykladat latku pomaleji a srozumitelneji.
Student ma prokazat dane znalosti...ano, a ty nekdo zadava, ne? A k inverzni matici...myslim, ze by se nasli i "chytri" a uspesni absolventi matfyzu, kteri to ve druhaku (ani pozdeji) neumeli...

Pisemna zkouska u prof. Zajicka je podle mne docela hodne o nabiflovani se a formalismech (samozrejme cim lip latku chapete, tim lip se uci, ale samotne pochopeni imho na 3 nestaci) (u ustni pak jde o pochopeni latky vic, pokud se tam clovek dostane...). Zatim nevidim do toho, jestli duraz kladeny na analyzu odpovida jeji dulezitosti v budoucnu v porovnani s ostatnimi predmety (napr algebra).

S problemy pri formulovani myslenek souhlasim :).
Prihlednete pls k casu kdy jsem to psal...
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Petrik píše: Ne, nemyslim si, ze je matematika o presnem vyjadrovani v epsilon delta. To, ze pro Zajicka a mnohe jine je, napriklad mne ztezuje praci. Nejsem dobrym studentem a ne, nechci jednou vyniknout ve vedecke praci. Ale nejsem uplne blbej. Kdyz se ovsem dve tretiny dukazu zaberou oznacovanim ruznych hovadin ruznymi pismeny, pro me je to odrazujici. Co by chudak fyzik mel delat, kdyby mel kazdou restringovanou funkci znacit jinak? Atd.
Az budes chtit neco dokazat sam, a nejenom pochopit myslenku nejakeho uz vymysleneho dukazu, bez presneho vyjadrovani se nikdy neobejdes. Bez neho by sis nikdy nemohl byt jisty svym zaverem. A jestli nikdy nic sam dokazovat a vymyslet nechces a spokojis se s praktickym vyuzitim toho, co uz je davno objeveno, uplne by ti stacila ekonomka.
Jakobicek
Matfyz(ák|ačka) level II
Příspěvky: 53
Registrován: 26. 1. 2006 12:42
Typ studia: Informatika Bc.
Bydliště: Praha... VSE/MATFYZ

Příspěvek od Jakobicek »

hm... ta poznamka o ekonomce je bohuzel zcela mimo.... ano ja se ve volnem case bavim tim ze obcas zajdu VSE a posloucham tamni prednasky... dokonce jsem studentem jednoho z nejprestiznejsich :wink: oboru VSE aka diplomacie... takze me to snad opravnuje k reakci...
ad1
Kdyz odejde student z MFF na VSE tak na obou skolach stoupne prumerna inteligence studentu :idea:
ad2
Nejvetsim bohatstvim MFF je relativne vysoka uroven studentu ve srovnani treba s VSE... ano i na ekonomce jsou inteligentni studenti bohuzel ma dosavadni zkusenost ukazuje ze jsou(jsme :lol: :lol: dobre no sebechvala smrdi :lol: ) v mensine...
ad3
hm... no vzhledem k tomu ze jsem informatickou analyzu slozil na poprve s obrovskym stestim tak se mi asi hovori lepe... ale vysoka narocnost teto zkousky je dalsi obrovskou devizou elitni skoly kterou bezesporu MFF je...
protoze od studia odrazuje spoustu studentu kteri chteji pouze snadno ziskat diplom a o obor nemaji valny zajem... takovych je na vse vetsina... a musim smutne prohlasit ze mezi ne take zacinam vice a vice patrit...
ad4
na prednasku z makroekomie chodilo z prihlasenych +-200 studentu zhruba 20. z techto 20 valna vetsina resila ulohy ktere nemeli s makroekomii vubec nic spolecneho...
zaver
budme radi ze analyza je tak narocna... brani devalvaci hodnoty naseho vzdelani... ale ano pomery ve vasi matematicke analyze jsou jine nez u nas... me stacilo znat myslenku dukazu a prilisny formalismus jsem u rozevlateho drahose nepozoroval... ale ano vyzkousel jsem si vase otazky a pred vsemi kteri dokazali dat tu pravou tedy matematickou analyzu smekam.
Hodnota diplomu na VSE je bohuzel podle meho mineni velmi nizka... hm asi nejlepe to demonstruje rada prikladu na prijimacich zkouskach z matematiky(pokud to tak lze vubec nazvat) na vse... vetsinu z nich lze nejlepe resit prostym vyzkousenim 5 moznych vysledku ktere vam uloha nabizi...
ALE PROSIM: Nestraste slabsi matfyzaky VSE... je to skutecne lacine... ti nejslabsi studenti MFF maji na vic... :wink:
Minsk will lead with blade and sword Boo will sort out the details
Petrik
Matfyz(ák|ačka) level II
Příspěvky: 67
Registrován: 21. 6. 2005 10:05
Typ studia: Informatika Bc.
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Petrik »

Anonymous píše: Az budes chtit neco dokazat sam, a nejenom pochopit myslenku nejakeho uz vymysleneho dukazu, bez presneho vyjadrovani se nikdy neobejdes. Bez neho by sis nikdy nemohl byt jisty svym zaverem. A jestli nikdy nic sam dokazovat a vymyslet nechces a spokojis se s praktickym vyuzitim toho, co uz je davno objeveno, uplne by ti stacila ekonomka.
Tak to si opravdu nemyslim. VSE evidentne neznas, i ja jsem mel tu cest jeden semestr na MO, to zaprve, zadruhe, vystudovat matfyz pro me, i kdyz dale nechci delat vedu, ma velky vyznam. A myslim si, ze z lidi, kteri jsou se mnou v rocniku, bude vedu delat maximalne tak 10 procent. Vsechny ostatni pryc???

Mimochodem, proc se lidicky, chcete-li diskutovat, nepodepisete??
If the facts don't fit the theory, change the facts.
Uživatelský avatar
Martin
Supermatfyz(ák|ačka)
Příspěvky: 330
Registrován: 19. 2. 2005 20:23
Typ studia: Matematika Ph.D.

Příspěvek od Martin »

K ekonmce bych řekl tolik: Byť tam nestuduju a vlastně ani moc nevim, jak to tam chodí, myslím si, že následující názor není bez opodstatnění. Zatímco my jsme šli studovat obor s názvem matematika na matematicko-fyzikální fakultu, pro ně je předmět našeho zájmu jenom prostředkem, ne cílem. Tomu pochopitelně odpovídá úroveň požadovaných znalostí. Asi jen největší naivka by se snažil obhájit názor, že je ta úroveň obtížnosti alespoň srovnatelná. Ale nezapomínejme na to, že oni se učí i jiné věci, věci, o kterých my nebudeme mít ani ponětí. Celkově je pochopitelně obtížnost taky nižší už z toho prostého důvodu, že to prostě není UK. Ale zas úplný nýmandi to nejsou. Dokonce si myslím, že mnoho z nich je podstatně lepších studentů, než většina u nás. Někteří nadaní lidé na MFF nejdou kvůli tomu, že je vyhlášená svou obtížností - hodně lidí (zejména holky) si prostě tolik nevěří a VŠE je pak pro ně mnohdy jediná rozumná alternativa. Ale co si budeme nalhávat - copak není naprosto zřejmé, že u nás je (nebo přinejmenším byla) spousta neschopných lidí, kteří si věřili až příliš?
Težká zkouška u Zajíčka je zároveň jediná opravdu těžká zkouška. Je jenom správné, že se od matematiků čeká vysoká úroveň přesnosti - vždyť kdo už by to měl umět, když ne my? Myslím si, že právě takoví drsňáci jako pan profesor mají největší zásluhu na tom, že je většina z nás přesvědčena o tom, že právě my (a ne studenti VŠE) jsme ta elita. Představte si, že by analýza byla tak lehká jako algebra. No já teda nevim, ale to by ten matfyz už vážně nebyl o moc těžší. Něco ten rozdíl prostě dělat musí.
A Petře - tebe bych rozhodně hodnotil lépe, než slovy "nejsi úplně blbej". Ale chci zdůraznit tohle: I v naší malé republice je hrozně moc lidí, kteří mají právo se považovat za chytré (v našem oboru). Je jich rozhodně víc, než kolik jich chodí na přednášky na MFF. Ti nejlepší z nich studují a vystudují tu nejlepší školu. Nestačí na to "nebejt blbej". Musíš patřit ke špičce. Kdyby nebylo Zajíčka (a podobně náročných profesorů), možná by MFF nebyla tak vyhlášená...
"Endure. In enduring grow strong."
Milan
Matfyz(ák|ačka) level I
Příspěvky: 6
Registrován: 21. 6. 2005 14:47

Příspěvek od Milan »

dědek píše: Jinak Zajíček je ve zkoušení velmi korektní, dokonce občas i hodný, protože ten co to měl 3-4 by to za normálních okolností neudělal.
To je pravda. Pokud si nekoho pozve na ustni, tak se pri zkouseni chova velmi korektne, co vim z vlastni zkusenosti, pak i od ostatnich studentu.
dědek píše: Názor, že na matfyzu jsou přece chytří lidé, tak jaktože je vyhazuje je naprosto zcestný. Student má prokázat dané znalosti, pokud neovládá ani základy, nesmí se divit, že zkoušku neudělá. (Když někdo neumí ve 2. ročníku matematiky spočítat inverzní matici, měl by zvážit svoje další studium...) Zdá se, že většina studentů ještě ve druhém ročníku nechápe, co je to matematika. Když se někomu nelíbí, že by měl něco pochopit a naučit se to, pak nerozumím tomu proč matfyz studuje.

Mimochodem, dříve bylo studentů 3x méně a vyhodilo se od zkoušky dejme tomu 30% lidí, protože to neuměli.
Chytrých lidí je v daném ročníku populace procentuálně víceméně konstantní množství, tedy absolutně to vyjde spíše méně, než dříve, protože mladých ubývá.
Nyní chodí na matfyz 3x více studentů, než na počátku 90. let.
Pokud by se na matfyzu zachovala úroveň, odpovězte si sami kolik lidí to nebude umět.
To je smutny fakt, se kterym se neda nic delat. Ti, kteri ve druhem rocniku nechapou co je matematika, by tu opravdu nemeli byt. Na druhou stranu se neni cemu divit, kdyz na to, aby clovek postoupil do dalsiho semestru, potrebuje z minuleho ziskat mizernych 12 bodu. Pokud chtelo vedeni fakulty udrzet uroven, tak proc snizovalo hranici. Drive tomu bylo tak, ze student musel mit splneny vsechny povinne zkousky. Jiste, problemem skolstvi tohoto statu jsou penize.
dědek píše: Tím nechci říci, že na to většina nemá. (I když spousta lidí na to opravdu nemá.) Jenom si spousta studentů myslí, že když jim šla "matematika" na střední škole sama, že to půjde stejně i s opravdovou matematikou na matfyzu. Že stačí celý semestr proflákat a potom se na to před zkouškou mrknout.
Bohužel, umění ovládat matematiku spočívá v tvrdé práci po celý rok a jenom opravdu dobrým studentům tento "flákací" životní styl projde.

A ještě poslední poznámka: Spousta studentů nemá největší potíže s pochopením látky, ale s tím, že naprosto neumí zformulovat svoje myšlenky a stručně a jasně je sdělit někomu jinému. To je ale součástí jazyka matematiky a bez tohoto umění se matematika prostě dělat nedá.
Hmm. Kdyz se na to divam z mojeho uhlu pohledu, to jest jako student, tak bych rekl, ze Zajickuv pristup take neni uplne nejoptimalnejsi. Latka matematicke analyzi v jeho podani je dosti obtizna, treba ve tretim semestru bych vytknul dosti chaoticky usporadane ucivo. No a pak urcite nejvetsim problemem jsou ty jeho "dukazy", ktere cloveku zdaleka nestaci na zkousce. Matematiku mam velmi rad, proto ji take studuji a chapu, ze prof. Zajicek po nas chce co nejpresnejsi vyjadrovani, ale neco jineho je dokazovat vetu v poklidu domova, nebo na zkousce. On na prednasce vety take prepisuje ze sesitu a neprednasi z hlavy narozdil od vetsiny vyucujicich.
Proto kdybych se mel na zkousku pripravovat pouze podle poznamek, ktere mam z prednasek (a ty jsou dosti podrobne) bylo by to daleko tezsi.

Milan.
Petrik
Matfyz(ák|ačka) level II
Příspěvky: 67
Registrován: 21. 6. 2005 10:05
Typ studia: Informatika Bc.
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Petrik »

Ja nechci, aby to vypadalo, ze si stezuji na obtiznost. Prijde mi, ze tady nejde o obtiznost latky, ale o snahu studenta nachytat. Proste i jednoduchy problem zamotat tak, aby student na neco zapomnel a pak mu to vytknout. To se mi nelibi.
Ja si naopak myslim, ze nektere zkousky jsou az prilis lehke. O obtiznost mi opravdu nejde. Ale dost uz :-)
If the facts don't fit the theory, change the facts.
Jakobicek
Matfyz(ák|ačka) level II
Příspěvky: 53
Registrován: 26. 1. 2006 12:42
Typ studia: Informatika Bc.
Bydliště: Praha... VSE/MATFYZ

Příspěvek od Jakobicek »

ti z vas kdo slozili na mff zlousku z ekonomie toho o ekonomii vedi mnohem vice nez ja.. a troufam si rict ze tomu i lepe rozumi... no to druhe je spise zalozeno na tom ze ja jsem ekonomii vubec nepochopil... :oops:

ano i na vse jsou velice zajimave prednasky... ale vetsinou jsou to prednasky meho oboru tedy diplomacie.. a ne ty povinne pro vsechny...

dale... hm ano tech 12 bodu neni mnoho... ale dejte pozor na to ze se pozadavky stupnuji.. a po druhaku uz musite mit tech bodu 60... takze je to takova sance pro ty co to nezvladnou analyzu na poprve..
btw kolik studentu pokracuje po trech neuspesich na analyze ve studiu?
Minsk will lead with blade and sword Boo will sort out the details
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

kto je ten dedek?
Odpovědět

Zpět na „Analýza/kalkulus“