Zkušenosti z 12. a 13. 9. 2011

Vše o státnicích úspěšně završujících roky studia na naší alma mater.
Uživatelský avatar
happy
Matfyz(ák|ačka) level I
Příspěvky: 43
Registrován: 31. 1. 2007 01:24
Typ studia: Informatika Bc.
Kontaktovat uživatele:

Zkušenosti z 12. a 13. 9. 2011

Příspěvek od happy »

Chtěl bych se podělit o specifika mých zkoušejících, abyste věděli, jak odpovídat, abyste si co nejlépe rozuměli.

Pokorný: Formální základy DB technologie

Otázka:
Datalog s negací

Způsob zkoušení:
Profesor si přípravu nepřečte pořádně, na škodu studentovi. Očekával jsem, že je hodný, nevyžaduje moc (např. kdybych si vytáhl větu o tr. uzávěru, nechtěl by důkaz), tak jsem se ani neobhajoval; nijak jsem se nechtěl hádat u státnic. Měl jsem popsané asi dvě stránky. Jednou z prvních otázek bylo: "A jak vypadá ten Datalog?" Zas a znovu, jako se stalo jiným, i já jsem spletl termíny term/proměnná/predikát. To, že má člověk praxi v prologu/datalogu, ještě nestačí k tomu, aby správně vysvětlil syntaxi. Dá se říct, že v Datalogu P(x) :- A(x), B(x) je něco jako A(x) & B(x) => P(x) v logice 1. řádu.

Doporučuji psát obecně, ne hned příklady. Profesor si dá záležet na detailech (např. u stratifikace se jednotlivé vrstvy píší jako P1, P2, ..., Pn, tedy čárky místo sjednocení, protože sjednocení by znamenalo, že nám nezáleží na pořadí). Ale kvůli takovým detailům zas nevyhazuje.


Bulej: Operační systémy

Otázka:
Synchronizace (řeknete mi proč a jak, na závěr implementujete např. problém producera/consumenta se semaforama).

Způsob zkoušení:
Známku mi zkoušející řekl (nabízel) již během zkoušení, i se zdůvodněním: "Umíte to, ale musel jsem to z vás tahat, na jedničku bych čekal, že to vyložíte sám." Začalo to tím, že jsem přípravu stihl asi jen do třetiny a celý zbytek jsem odpovídal již interaktivně. Chtěl jsem povídat o tom, co ho zajímá, právě proto jsem ho nechal se ptát... Z toho plyne, že je lepší předvést své znalosti sám. A také, jak rozdílně může vidět zkoušený a zkoušející tu samou situaci ("atomickou instrukci jsem z vás tahal", přitom bych to v přípravě měl, kdybych v ní pokračoval; ale to nevadí). Proto bylo od něj velmi korektní, že to zdůvodnění řekl. Byl ochoten se o známce bavit; já jsem (dvojku) bral.

Odpověď:
Povídal jsem podle obsahu v Tannenbaumovi: Modern Operating Systems (i v knihovně MFF). Pro někoho je tato knížka příliš redundantní, pro mě ideální.


Peterka: Architektura počítačů a sítí

Otázka:
Síťové technologie (Ethernet, Wi-Fi), hlavně Wi-Fi.

Způsob zkoušení:
Neřekl známku, tak nevím, jak to vnímal. Já jsem toho uměl málo, hodně mi toho vysvětlil.

Odpověď:
Když jsou dvě věci v otázce, je dobré je porovnat. Tedy přístupová metoda CSMA/CD u Ethernetu a CSMA/CA u většiny Wi-Fi, to stojí za to vysvětlit a porovnat.


Majerech: Datové struktury

Otázka:
Haldy

Co a jak zkouší:
Dobrý je přehled o haldách obecně (co od nich nejlepšího můžu očekávat, jakou asymptotickou/amortizovanou složitost). Logaritmus tam vždy u nějaké operace vždy bude. d-reg. haldy prý nesnáší, ale v klidu je zkoušel. Odráží se totiž od toho, co máte napsané. Řekl, že nemám zmiňovat leftist haldy, když nevím, jak vypadají, že by se na to neptal.

Moje poznámka k Majerechovi:
Na něj jsem se těšil, na cvičeních (kdysi dávno) byla vidět jeho brilantní inteligence a rychlost myšlení. Páni, dostat takové vysvětlení Fibonacciho hald, jako jsem dostal u státnic, kvůli tomu by se oplatilo jít na konzultaci. Věřím, že by byl ochoten to vysvětlit (když byl teď ochoten).


Kučera (mladší): Složitost a vyčíslitelnost

Otázka:
Algoritmicky nerozhodnutelné problémy

Způsob zkoušení:
Zdá se, že mu jde o témata, které mají praktický dopad (např. halting problem). Ptal se, jestli znám ještě další nerozhodnutelný problém. Dostali jsme se i k Riceově větě, ale bránil mi ji dokazovat, protože to nebylo v otázce. Známku mi neříkal.

S Majerechem zkoušeli někoho společně. Uklidňovali ho, že mu chtějí pomoct.
Odpovědět

Zpět na „Magisterské SZZ“