Státnice na wiki, Umělá inteligence [13.9.2016]

Vše o státnicích úspěšně završujících roky studia na naší alma mater.
mykem
Matfyz(ák|ačka) level II
Příspěvky: 81
Registrován: 13. 2. 2011 18:52
Typ studia: Informatika Ph.D.

Státnice na wiki, Umělá inteligence [13.9.2016]

Příspěvek od mykem »

Ahoj,

předně posílám odkaz na matfyz wiki, kde je toho o státnicích sepsanýho hodně:
http://wiki.matfyz.cz/wiki/St%C3%A1tnic ... 5%A1enosti

Pak přidávám zážitky ze státnic v září 2016, z novýho oboru Umělá inteligence (ta tři zaměření uvedená níže).
Popíšu podrobnějš i průběh zkoušky, protože mě to před státnicema zajímalo a nikde jsem to nenašel. Ale samozřejmě se situace může (z)měnit :)

Průběh zkoušky
Celkem devatenáct studentů, obory Teoretická informatika, někdo obor Umělá inteligence (ale možná jsem byl jedinej – obor je teprve rok starej a já na něj v průběhu studia přešel).
Ráno jsme byli rozděleni do tří skupin (o ~6 studentech), dál budu popisovat jen tu naší.

Byli jsme odesláni do S6 a naší komisí (= zkoušejícímí) byli Gregor, Hric, Kučera (Petr), Mrázová (zřejmě předsedkyně). Posedali jsme si a během několika minut nás všechny obešli a každýmu zadali po otázce z těch pěti okruhů a seznámili nás s časovým rozvrhem zkoušení. Taky jsme každej dostali svojí složku s průběhem studia, průměrem, seznamem státnicových okruhů, atd. Takže od začátku jsme měli k dispozici konkrétní otázky a věděli jsme, kdo nás kdy z čeho přijde zkoušet (např. v 9:30, 10:15, 11:15, 12:00, 13:30). Pořadí okruhů je náhodný, jeden zkoušející typicky zkouší víc různých okruhů.

Zadávání otázky vypadá tak, že se zkoušející podívá na papír s požadavky a okruhy a něco si z něj vybere. Jak souběžně existuje víc oborů a zaměření, braňte se, pokud vám bude zadáváno něco jiného, než být zadáváno má. Mně se to stalo a zkoušjící to vzali úplně v pohodě. No a místo Savičovy věty jsem dostal rovnou všechny základní třídy složitosti a jejich vztahy... :)

Zkoušení vypadá tak, že si k vám zkoušející přisedne a buďto si nejdřív přečte, co jste napsali (např. Kučera), nebo naopak chce, abyste souvisle mluvili. A může se divit, když nezmíníte něco, co máte papíře (např. Mrázová). Prostě standardní zkoušení a standardní odchylky požadavků :)

1) Základy složitosti a vyčíslitelnosti
Základní třídy složitosti a jejich vztahy (Kučera)

V Kučerových skriptech bohužel nejsou důkazy tý hlavní věty (inkluze jednotlivých tříd). Takže ty, který nejsou zřejmý (zřejmý jsou XTIME vs. XSPACE a NX vs. (D)X), jsem nevěděl. Asi bych to vymyslel, ale ne na místě do minuty (a když už mlčíte minutu, začne to vypadat divně, přestože přemejšlíte). Napsal jsem znění a náznak důkazu Savičovy věty a byl jsem tázán na odhad maximálního počtu konfigurací TS a pak na něco ohledně vět o časové a prostorové hierarchii (ty ve skriptech zatím taky chybí...). Pokud něco nevíte, jde se prostě dál (nebo asi alespoň pokud to není nějaká elementární neznalost). Jo a vtipná byla otázka na to, jestli víme, zda jsou nějaké konkrétní inkluze ostré. Když jsem o jedný prohlásil, že nevím, Kučera se smál, že to nevím dobře, protože to neví nikdo :)

Jinak tady je obecně problém, že skripta ze ZSV nejsou aktuální pro nový studijní plány, ale snad se to časem změní...

2) Datové struktury
Hashování (Kučera)

Zadání vážně znělo jenom Hashování, takže si člověk asi mohl vybrat, o čem bude psát. Já psal o metodách řešení kolizí a pak porovnával lineární přidávání a kukaččí hashování z hlediska počtu přístupů do paměti a časový náročnosti. Doplňující otázky byly na to kdy a jak přehashovat. Dozvěděl jsem se o triku s uchováváním dvou instancí tabulky, kdyby jedno přehashování mělo trvat moc dlouho (a tak se to dá dělat postupně).

3) Strojové učení
Evoluční algoritmy a věta o schématech (Mrázová)

Tak tady mě celkem překvapilo, že jsem dostal otázku z EVY, když jsem na ní měl i zaměření (5)). Ale vlastně tam byl nějakej zmatek ohledně novýho oboru a původně jsem měl ve složce ze studijního uvedený špatný okruhy, tak možná proto.
Každopádně mě tohle zkoušení trošku zklamalo, zamotali jsme se totiž do nějakých technikálií ohledně elitismu (jestli po okopírování elitních jedinců generovat jen tolik nových jedinců, aby byla populace pořád stejně velká, nebo jestli jich generovat víc a pak nějakým způsobem odstraňovat pár přebytečných). Každopádně to byly věci, který se u Nerudy vůbec neřešily a nevím, jestli mi to nesnížilo známku u triviální otázky...

4) Neuronové sítě
Asociativní paměti a její stochastické modely (Mrázová)

Nejdřív jsem si nebyl jistej, co se zadáním myslí, ale šlo (kromě AM obecně) zejména o popsání Hopfielda a jeho stochastických variant (varianta se sigmoidou, Boltzmannův stroj (to je varianta se sigmoidou s náhodnou aktivací na základě pravděpodobnosti místo využití pravděpodobnosti samotný), simulované žíhání). Prostě prakticky přesně podle ppt, případně pdf prezentace :)

5) Přírodou inspirované počítání
Hill climbing a simulované žíhání (Hric)

Tady nebylo moc co vymyslet (vymýšlet?), docela jednoduchá otázka; asi Hric původně moc nevěděl, na co se zeptat. Ale bylo to asi nejpříjemnější zkoušení na závěr včetně dvou vtípků (populace horolezců a fakt, že teplota je proměnná konstanta) :)

U všech otázek (kromě poslední) za mnou zkoušející přišli ještě v době, kdy jsem psal, a mohl jsem toho napsat víc, ale bylo to asi jedno. Atmosféra byla hrozně příjemná a komorní, zkoušející byli fakt milí (dle doslechu i u ostatních komisí).

Po dokončení zkoušení (každej pochopitelně skončil trošku jindy) jsme se měli vrátit ve 14:00 na oznámení výsledků. Výsledky jsme se dozvěděli, za ústní část je jediná známka. Velká většina lidí dostala z ústní části (i celkově) dvojku nebo jedničku. Nevím o nikom, kdo by to v tomhle termínu (šťastná třináctka) neudělal. Dílčí známky za okruhy/otázky jsme se nedozvěděli. Celková známka ze státnic se určuje ze známky z ústní části a z (obhajoby) diplomky. Mám podezření, že komise dává i lepší a horší stupně známek, aby mohla spravědlivějš udělit známku výslednou, ale důkaz nemám :)

Nejdůležitější je mít přehled, vědět o všem alespoň něco a alespoň o něčem vědět něco navíc (aby měl zkoušející radost). Taky je důležitý si uvědomit, že styly zkoušení se dost liší a každej vyžaduje něco trochu jinýho a je třeba se tomu přizpůsobit. Ale to se vlastně člověk naučí poměrně záhy a nevím, proč to píšu k příspěvku o státnicích :D Pokud vás tam bude taky tolik jako nás, doporučuju vzít si jídlo a hodně pití, trvá to celkem dlouho, a pokud u toho budete přemejšlet, což se doporučuje, bere to dost síly.

No a hlavně hodně štěstí :)
Odpovědět

Zpět na „Magisterské SZZ“