Vypracovavani otazek ke statnicim
- sandius
- Matfyz(ák|ačka) level II
- Příspěvky: 60
- Registrován: 7. 1. 2005 00:52
- Typ studia: Informatika Bc.
- Bydliště: Tabor / Troja
- Kontaktovat uživatele:
(Asi hlavne) to andree: co bylo spatne na revizi 287 souboru matematika/07_Diferencialni_rovnice.tex ?
EDIT: sorry, jsem se vyjadril dost dementne. Mam na mysli definici Wronskianu, tak, jak byla v r287, byla i na wikipedii... ve vsech jazykovych mutacich, na nez jsem klikal. A soucasny zapis mi nedava smysl (r288).
EDIT: sorry, jsem se vyjadril dost dementne. Mam na mysli definici Wronskianu, tak, jak byla v r287, byla i na wikipedii... ve vsech jazykovych mutacich, na nez jsem klikal. A soucasny zapis mi nedava smysl (r288).
- hippies
- Admin(ka) level I
- Příspěvky: 990
- Registrován: 29. 9. 2004 12:46
- Typ studia: Informatika Mgr.
- Login do SIS: procj4am
- Bydliště: Mladá Boleslav
- Kontaktovat uživatele:
Kód: Vybrat vše
mat/07 - wronskeho determinant bol pre jednorozmerne funkcie (miesto vektorovych), sorry... =)
- hippies
- Admin(ka) level I
- Příspěvky: 990
- Registrován: 29. 9. 2004 12:46
- Typ studia: Informatika Mgr.
- Login do SIS: procj4am
- Bydliště: Mladá Boleslav
- Kontaktovat uživatele:
Kód: Vybrat vše
TODO: řádkový a sloupcový modul podle Wiki (at uz je to cokoliv, na Tůmovy skripta nemam nervy)
Kód: Vybrat vše
\begin{definiceN}{Řádkový a sloupcový modul}
Nechť A je matice typu $m\times n$ nad T. Potom
\begin{penumerate}
\item \emph{sloupcový prostor (též sloupcový modul)} $S(A)$ je podprostor $T^m$ generovaný sloupci A.
\item \emph{řádkový prostor (též řádkový modul)} $R(A)$ je podprostor $T^n$ generovaný řádky A.
\item \emph{jádro matice A} ker(A) je podprosotr $T^n$ tvořený všemi řešeními $Ax=0$.
\end{penumerate}
\end{definiceN}
EDIT2: hmm tak ono to je v dalsi kapitole, tak nevim, jestli proste jen nesmazat ten TODO
- Tuetschek
- Supermatfyz(ák|ačka)
- Příspěvky: 657
- Registrován: 15. 6. 2005 13:54
- Typ studia: Nestuduji ale učím na MFF
- Login do SIS: duseo7af
- Kontaktovat uživatele:
No ja vubec nevedel co to je kdyz jsem to psal a bylo to v seznamu toho co "se ma vedet" na Wiki, tak jsem tam pridal TODO, protoze v poznamkach od Matouska ani skriptech od Rohna jsem to nenasel a v Tumovych skriptech se proste ztracim.hippies píše:EDIT: radsi to ujasnim, sam to po sobe nechapu .. nechápu, jak to souvisí s řešením soustav lin. rovnic, ale to TODO tam je hned z kraje. Ja bych to umistil do uplne jine sekce.
A kdyz uz ted vim co to je, tak to fakt trochu souvisi -- je takova trivialita "elementarni upravy nemeni radkovy prostor", pak se ukazuje ze nemeni ani sloupcovy. Souvisi to i s tim ze reseni je ortogonalni doplnek radku a "dim(Ker A) + rank(A) = n". Ale je mozne ze se to mnohem lip bude vyjimat v nejake jine sekci (kde mame definice podprostoru generovanych radky a sloupci???), takze to klidne presun.
EDIT: Verdammt, to mi zas jednou trvalo nez se vyzvejknu a je tu dalsi EDIT2 ... no ale temer jsme se shodli ... tak smaz TODO ale do dalsi sekce dopis ze se tomu rika i takhle, at mame obe terminologie.
Plug 'n' Pray.
- Trupik
- Matfyz(ák|ačka) level III
- Příspěvky: 251
- Registrován: 3. 1. 2005 14:45
- Typ studia: Informatika Mgr.
- Kontaktovat uživatele:
Podle mne řádkové úpravy nemění jen dimenzi sloupcového prostoru, ale prostor samotný ano (když bych měl matici 1x2 tedy vlastně sloupcový vektor (1,2)<sup>T</sup> a teď první řádek vynásobím číslem 2 - provedu řádkovou úpravu, tak dostanu matici (2,2)<sup>T</sup>, sloupcovy prostor puvodni je L{(1,2)}, sloupcovy prostor druhe je L{(2,2)}.Tuetschek píše: A kdyz uz ted vim co to je, tak to fakt trochu souvisi -- je takova trivialita "elementarni upravy nemeni radkovy prostor", pak se ukazuje ze nemeni ani sloupcovy.
Domovská stránka: http://www.jakubmaly.cz/, blog: http://blog.jakubmaly.cz/
Petice proti olympiádě http://olympiada.nazory.cz
Come on you target for faraway laughter,
Come on you stranger, you legend, you martyr, and shine!
Petice proti olympiádě http://olympiada.nazory.cz
Come on you target for faraway laughter,
Come on you stranger, you legend, you martyr, and shine!
- Trupik
- Matfyz(ák|ačka) level III
- Příspěvky: 251
- Registrován: 3. 1. 2005 14:45
- Typ studia: Informatika Mgr.
- Kontaktovat uživatele:
Tak jestli bereš všechny přímky jako stejný...hippies píše: ale to prece "z pohledu toho prostoru" neni zadna zmena;)
Domovská stránka: http://www.jakubmaly.cz/, blog: http://blog.jakubmaly.cz/
Petice proti olympiádě http://olympiada.nazory.cz
Come on you target for faraway laughter,
Come on you stranger, you legend, you martyr, and shine!
Petice proti olympiádě http://olympiada.nazory.cz
Come on you target for faraway laughter,
Come on you stranger, you legend, you martyr, and shine!
- nohis
- Matfyz(ák|ačka) level III
- Příspěvky: 128
- Registrován: 7. 11. 2004 13:39
- Typ studia: Informatika Mgr.
- Bydliště: Praha - Prosek / Krakovany
- Kontaktovat uživatele:
trupik ma pravdu, nemění se pouze dimenze, teď jsem to viděl na vlastní oči v Tůmových skriptechTrupik píše:Podle mne řádkové úpravy nemění jen dimenzi sloupcového prostoru, ale prostor samotný ano (když bych měl matici 1x2 tedy vlastně sloupcový vektor (1,2)<sup>T</sup> a teď první řádek vynásobím číslem 2 - provedu řádkovou úpravu, tak dostanu matici (2,2)<sup>T</sup>, sloupcovy prostor puvodni je L{(1,2)}, sloupcovy prostor druhe je L{(2,2)}.Tuetschek píše: A kdyz uz ted vim co to je, tak to fakt trochu souvisi -- je takova trivialita "elementarni upravy nemeni radkovy prostor", pak se ukazuje ze nemeni ani sloupcovy.
Poděkování a návrhy
Taky se přidávám s velkým poděkováním autorům textů. Byla to opravdu záslužná práce. Obzvlášť někteří s tím strávili určitě dost času, tak doufám, že všichni prošli SZZ bez problémů a se známkami, jaké si představovali či lepšími.
Pokud se v dalším ročníku najde také několik takových dobrodinců-pokračovatelů, tak by mohl být výsledek velmi kvalitní. Pokud by se podařilo i ověření textů vyučujícími (hlavně co se týká rozsahu), tak by to dostalo další rozměr. Možná by to pomohlo i zkoušejícím, že by 1.) věděli, z čeho nás mají/mohou zkoušet a hlavně 2.) se to alespoň blížilo tomu, co my si myslíme, že se po nás bude chtít.
Jako zlepšení pro další generace navrhuji:
a) Doplnit i do textů zdroje, ze kterých ten text vychází (link na skripta, podobně jako v seznamech požadavků na wiki). Někde už to je hotovo. Jde o to, že když něčemu nerozumím, tak abych si mohl rychle najít další informace (např. důkazy) a to nejlépe ve zdroji, podle kterého to je napsané (pokud tedy takový zdroj existuje v dostupné podobě), aby bylo stejné značení atd.
b) Mně osobně docela pomohlo, když bylo u vybraných partií (se kterými mívají informatici u zkoušek problémy) i takové "lidské" shrnutí či úvod. Popravdě si myslím, že pokud má nějaký student k nějaké otázce odpor (má s ní problémy, už není čas), tak by se měl aspoň naučit pár základních definic a právě nějaký takový náhled na danou oblast - prostě neformálně: o čem to je, kde se to používá,... Je docela možné, že to u zkoušek bude na prolezení stačit (pokud takových otázek ovšem nebude většina).
Takových vysvětlivek by mohlo být i víc, ale pak by je chtělo asi nějak jednotně graficky odlišit, aby text zůstal stručný - případně vytvořit bonusy jako ten o funkcích více proměnných, ale to je asi už příliš náročné.
c) Toto je trochu sporný návrh. Pokud měl někdo u zkoušek s něčím problémy (mimo jiné) proto, že to nebylo v textech, mohl by někam (na wiki) aspoň přidat TODO, další ročník by si to mohl zpracovat. Smysl by to mělo, pokud by chybělo něco zásadního - ze samotných požadavků v Karolínce je těžké odhadnout, na co se u které otázky vlastně můžou ptát.
Na druhou stranu se zkoušející občas potřebují zeptat na "něco navíc", nějakou souvislost, kterou musí student vyvodit na místě. To aby se poznalo, zda o tom má přehled, nebo se jen nadrtil do krátkodobé paměti věty a definice, kterým nerozumí. Zkoušející jsou taky jen lidé a mají obvykle omezený počet takových oblíbených dotazů-zjišťováků. Pokud by se "proflákly", museli by si vymyslet nové, těžší,...
Bohužel hranice mezi uvedenými případy je nadmíru mlhavá.
Pokud se v dalším ročníku najde také několik takových dobrodinců-pokračovatelů, tak by mohl být výsledek velmi kvalitní. Pokud by se podařilo i ověření textů vyučujícími (hlavně co se týká rozsahu), tak by to dostalo další rozměr. Možná by to pomohlo i zkoušejícím, že by 1.) věděli, z čeho nás mají/mohou zkoušet a hlavně 2.) se to alespoň blížilo tomu, co my si myslíme, že se po nás bude chtít.
Jako zlepšení pro další generace navrhuji:
a) Doplnit i do textů zdroje, ze kterých ten text vychází (link na skripta, podobně jako v seznamech požadavků na wiki). Někde už to je hotovo. Jde o to, že když něčemu nerozumím, tak abych si mohl rychle najít další informace (např. důkazy) a to nejlépe ve zdroji, podle kterého to je napsané (pokud tedy takový zdroj existuje v dostupné podobě), aby bylo stejné značení atd.
b) Mně osobně docela pomohlo, když bylo u vybraných partií (se kterými mívají informatici u zkoušek problémy) i takové "lidské" shrnutí či úvod. Popravdě si myslím, že pokud má nějaký student k nějaké otázce odpor (má s ní problémy, už není čas), tak by se měl aspoň naučit pár základních definic a právě nějaký takový náhled na danou oblast - prostě neformálně: o čem to je, kde se to používá,... Je docela možné, že to u zkoušek bude na prolezení stačit (pokud takových otázek ovšem nebude většina).
Takových vysvětlivek by mohlo být i víc, ale pak by je chtělo asi nějak jednotně graficky odlišit, aby text zůstal stručný - případně vytvořit bonusy jako ten o funkcích více proměnných, ale to je asi už příliš náročné.
c) Toto je trochu sporný návrh. Pokud měl někdo u zkoušek s něčím problémy (mimo jiné) proto, že to nebylo v textech, mohl by někam (na wiki) aspoň přidat TODO, další ročník by si to mohl zpracovat. Smysl by to mělo, pokud by chybělo něco zásadního - ze samotných požadavků v Karolínce je těžké odhadnout, na co se u které otázky vlastně můžou ptát.
Na druhou stranu se zkoušející občas potřebují zeptat na "něco navíc", nějakou souvislost, kterou musí student vyvodit na místě. To aby se poznalo, zda o tom má přehled, nebo se jen nadrtil do krátkodobé paměti věty a definice, kterým nerozumí. Zkoušející jsou taky jen lidé a mají obvykle omezený počet takových oblíbených dotazů-zjišťováků. Pokud by se "proflákly", museli by si vymyslet nové, těžší,...
Bohužel hranice mezi uvedenými případy je nadmíru mlhavá.