Nezdá se vám aktuální podoba zkoušky z Principů vážně těžká?
Abychom si přiblížili situaci: máte 120 minut na 10 otázek, tj. v průměru 12 minut na jednu. Vložim zde dvě otázky jako příklady. Zbylé otázky, co už se tento semestr objevily, najdete na této adrese: http://d3s.mff.cuni.cz/teaching/princip ... computers/
Předpokládejte, že máme čistě naformátovaný souborový systém používající tabulku FAT – kde, jeden záznam ve FAT má 8 bitů, hodnota 0 reprezentuje volný sektor, konec souboru reprezentuje maximální hodnota. Souborový systém je na disku se 128 B sektory, velikost jednoho clusteru je 1 sektor. První sektor/cluster použitelný pro data souborů (tj. 1. datový sektor) je označený číslem 1, a odpovídá mu první záznam ve FAT. Souborový systém podporuje pouze jeden adresář (kořenový), a pro jeho obsah jsou napevno vyhrazeny 3 sektory před 1. datovým sektorem. Velikost jedné adresářové položky je 32 B. Každá adresářová položka obsahuje mimo jiné 11 B pro jméno souboru, 1 B pro číslo prvního sektoru, a 2 B pro velikost souboru v bytech.
Nakreslete konečný obsah prvních 16 záznamů FAT tabulky po provedení následujících operací (předpokládejte, že pokud je potřeba další volný sektor pro data souboru, tak se v souborovém systému vybere první volný sektor s nejnižším číslem; operace „zápis N
bytů do X“ se chápe jako připsání N bytů za poslední byte souboru X):
1)Vytvoření prázdného souboru A.TXT
2)Vytvoření prázdného souboru B.TXT
3) Zápis 200 bytů do B.TXT
4) Zápis 50 bytů do B.TXT
5) Zápis 1 kB do A.TXT
6) Zápis 150 bytů do B.TXT
7) Vytvoření prázdného souboru C.TXT
8 ) Zápis 1 bytu do C.TXT
Co si myslím o otázkách já: otázky nejsou zvlášť náročné na důvtip, ale vyžadují jednak pochopení látky a jednak přesné čtení a přesné přemýšlení při jejich řešení. Odvažuji se tipnout, že bych jednu z takovýchto otázek dovedl odpovědět za 30 minut tak, abych měl pocit, že bych zhruba na nic nezapomněl. A po studentovi prvního ročníku se to chce za 12 minut času? Řekněte, jak dlouho jste předchozí dvě úlohy jenom četli tak, abyste je celé pochopili?Mikroprocesor MOC 6502 je 8-bitový procesor se 16-bitovou adresovou sběrnicí (paměťovým adresovým prostorem) a s
akumulátorovou architekturou. Registr akumulátoru má v assembleru jméno A. V příznakovém registru je příznak Carry (přenos)
se standardním chováním označený písmenem C.
Procesor 6502 má následující instrukce:
* LDA $adresa/#konstanta (Load Accumulator) – načtení 8-bitové hodnoty ze zadané 16-bitové adresy (argument instrukce uvozený $ ) nebo přímo zadané 8-bitové konstanty (argument instrukce uvozený #) do akumulátoru.
* STA $adresa (Store Accumulator) – uložení hodnoty akumulátoru na zadanou 16-bitovou adresu (argument instrukce)
* ADC $adresa/#konstanta (Add with Carry) – sečtení dvou 8-bitových čísel a příznaku C (druhý operand operace sčítání je argumentem instrukce)
* SBC $adresa/#konstanta (Subtract with Carry)–odečtení dvou 8-bitových čísel a negace příznaku C (druhý operand operace odečítání je argumentem instrukce)
* CLC(Clear Carry)–nastavení příznaku C na 0 (instrukce bez explicitních argumentů)
* SEC(Set Carry)– nastavení příznaku C na 1 (instrukce bez explicitních argumentů)
Přepište následující výraz v Pascalu do ekvivalentní posloupnosti instrukcí strojového kódu procesoru 6502 (16-bitové proměnné E,F v sobě obsahují celá bezznaménková čísla a jsou uloženy na následujících adresách: E=E002h, F=F002h). Všechny operace chceme provést v celých číslech s 16-bitovou přesností bez znaménka (všechny hodnoty jsou Little Endian):
E := E + F + 16
Já jsem na matfyzu měl rád zkoušky, u kterých byly otázky nové a neviděné na přednášce/cvičení, ale člověk dostal dost času na to, aby si je dostatečně rozmyslel -- i třeba víc než 2 hodiny na 4 příklady. Naopak se mi nelíbily zkoušky, kde byl krátký čas a proto se nedalo nic vymýšlet, a člověk musel buď rychle psát nebo všechny otázky ani nestihl -- a přijde mi, že toto je přesně případ Principů dnes.
Je mi jasné, že přednášející obtížnost úloh i délku časového limitu vidi jako rozumnou -- také je vymýšlel a zadával. Rád bych tedy slyšel názory studentů, kteři již mají Principy za sebou, ať už letos, loni nebo dříve.
Ačkoli můj názor je kritický k povaze zkoušky, prosím všechny (zvláště pak pana přednášejícího), aby jej chápali jako pokus o vyvolání debaty nad obtížnosti zkoušky u tohoto prváckého předmětu.
Disclaimer: Bakaláře jsem na MFF dělal už dávno, obtížnost zkoušky se mne tedy netýká přímo.