Zkouška 1. 6. 2018

Přednáška je vhodná především pro studenty informatiky - jak odborného, tak i učitelského studia, mohou ji však navštěvovat i posluchači jiných oborů, kteří se hlouběji zajímají o programování. Přednáška předpokládá u posluchačů znalosti základů programování, programovacích jazyků Pascal (včetně objektového programování v něm), C a C++ a některého neprocedurálního jazyka - nejlépe Prologu. Složení příslušných zkoušek však není vstupní podmínkou. Na přednášce se společně zamyslíme nad vývojem metodiky programování (strukturované, modulární, objektové, event-driven, logické, funkcionální,... programování) a nad tím, jak se tyto koncepty projevily v nejdůležitějších programovacích jazycích. Půjde nám o souvislosti, ne o detaily nebo přesný historický popis vývoje. Při výběru programovacích jazyků budeme větší pozornost věnovat těm, které se skutečně "ujaly v praxi".

Zkouška 1. 6. 2018

Příspěvekod Kalthar » 3. 6. 2018 00:38

Jako programovací jazyk jsem si vybral Python. Šel se mnou ještě jeden kluk a vybral si Javu. Co jsem zaslechl, dostal historii Javy ale ne úplně historii - spíš než data kdy vznikla a tak chtěl Kryl slyšet proč vznikla, čím se odlišuje a jaké má výhody a nevýhody. Chtěl to podle všeho s trochou historického kontextu.

Průběh:
Kryl prohlásil, že na Pythonu není moc věcí na co se ptát a ať mu tedy dám nějaký všeobecný přehled. Začnu přehledem, přejdu na základní datové typy a zakončím to podrobnějším popisem OOP v Pythonu. Začal jsem tedy stručným přehledem (co je Python, k čemu se používá, jaké jsou jeho klady a zápory, ...). Pak jsem plynule přešel na základní datové typy (None, Boolean, Integer, Float, String, Object) ze kterých jsem se přehoupl na datové struktury (List, Set, Tuple, Dictionary). Pak jsem zmínil, že String je vps tuple, list comprehensions a slicing pomocí [start:end:step]. To Kryla moc nezajímalo. Tak jsem popis Pythonovských krás utnul a přešel rovnou na OOP. Tam jsem rozebral jak je řešený ukládání proměnných a funkcí do tříd, to že třídy jsou objekty - a dají se tedy měnit za runtimu, že Python nemá interfacy, zmínil jsem dekorátory funkcí a ukázky statických funkcí, třídních funkcí, properties a setterů. Pak jsem přešel na abstraktní třídy a dědičnost. Tam chtěl Kryl slyšet jak je řešená vícenásobná dědičnost na který Python stojí. Důležitý je zmínit, že se prapředkové nevytváří pro každého předka, ale že funguje virtuální dědičnost a tedy je každý předek přítomný jen jednou. O průběhu linearizace nic vědět nechtěl. Zkratku MRO ani neznal. Takže tyhle implementační "detaily" asi není třeba ani moc znát. Měl jsem připravený ještě hlubší povídání o GC (její funkcionalitu jsem nastínil při popisu datových typů, kde jsem se zmínil o životním cyklu proměnných) a lehčí povídání o výjimkách, ale ani na jedno z toho nedošlo. Po tom, co jsem popsal dědičnost, mě Kryl zastavil a dal mi jedničku. Hodilo se mít na papíře nějaké praktické ukázky kódů.

Studijní materiály:
http://ksvi.mff.cuni.cz/~kryl/Avyuka/20 ... n_9_5_18(1).pdf - Prezentace, kterou Kryl použil při povídání o Pythonu - hodí se minimálně na získání historického pozadí a výhod / nevýhod Pythonu v porovnání s ostatními jazyky.

https://www.youtube.com/watch?v=SiXyyOA6RZg - poměrně hezká přednáška o Pythonu - hodí se hlavně pokud s Pythonem začínáte :) - předpokládá základní znalost Pythonu, ale já na to koukal aniž bych o Pythonu cokoliv věděl a pochopil jsem myslím vše.

Imo se dcla hodí si udělat nějaké praktické věci s Pythonem, pokud jste s ním nikdy nepracovali. Já použil aplikaci SoloLearn v telefonu a udělal jsem si celý kurz na Python 3 (za cca půl dne a koukal jsem u toho na seriály :).

Najděte si nějaké zdroje, kde by byla podrobněji popsaná dědičnost a OOP v Pythonu. Já to čerpal z videí, dokumentace Pythonu, několika článků, které bych už asi znovu nenašel a od spolužáků, kteří Python umí.

Hezký článek o MRO a jeho historii (jedná se spíš o zápisky autora :) - https://python-history.blogspot.com/201 ... order.html

Přikládám také svůj vypracovaný text na základě okruhů, které Kryl požaduje (požadoval) podle jeho letošních požadavků ke zkoušce. U Pythonu bylo několik odrážek "okruhů", co bychom měli znát. Tak jsem je vzal a o každé napsal odstavec / dva. Mělo by to bohatě stačit na jedničku, ale nespoléhal bych se na to. Nestačí to mít naučený ale je potřeba tomu i rozumět. Kryl se často ptá, pokud se mu něco nezdá a má talent na trefu do černého. :)

Dojmy:
Když jsem se začal učit, neuměl jsem v Pythonu nic. Vůbec nic. Učil jsem se 4-5 dní a moje znalost Pythonu je imho lepší než většiny Pythonových programátorů. Dokonce jsem našel pár chyb v některých "učebních" textech na internetu, kde se snažili Python učit. Naprosto jsem se přeučil :) s těmi zdroji, co jsem vypsal a s tím, že víte na co se zaměřit, si myslím, že 3 dny už je pomalu také moc. 2 dny by měly stačit bohatě, i když o Pythonu skoro nic nevíte.

Je důležité mluvit sám. Když vám Kryl skočí do řeči, nenechte se rozhodit. Odpovězte mu (dejte si na čas, rozmyslete se) a pokud vám to odkýve, pokračujte rovnou tam, kde jste přestali. Jakmile přestanete mluvit, začne být Kryl naštvaný, protože si musí vymýšlet otázky. A to většinou nedopadá dobře.

Kryl nemá tendenci dávat trojky. To vám spíš dá čtyřku a počká si až se to naučíte pořádně, aby vám mohl dát pěknou známku.

Oblečení není třeba vůbec hrotit - šortky a tričko je ok.

Dejte si pozor ať neřeknete nějakou blbost. Kryl neskáče do řeči když má pocit, že něco chybí, ale jen, pokud řeknete něco špatně. Když neskočí do řeči, dost možná se k tomu ani nevrátí a prostě vám to jen odkýve.

Omlouvám se za případné překlepy, či přehlédnuté blbosti. Zlomte vaz :)
Přílohy
Python.pdf
Použijte na vlastní nebezpečí :)
(579.35 KiB) 38 krát
Kalthar
Matfyz(ák|ačka) level I
 
Příspěvky: 5
Registrován: 5. 10. 2014 09:28
Typ studia: Informatika Bc.
Login do SIS: 72501113

Zpět na PRG003 Metodika programování a filozofie programovacích jazyků

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník