[Zk] 13.6.2017

Základní kurs numerické matematiky pro informatiky.
antonio
Matfyz(ák|ačka) level I
Příspěvky: 1
Registrován: 4. 5. 2014 18:31
Typ studia: Informatika Bc.

[Zk] 13.6.2017

Příspěvek od antonio »

1. kubický spline: odvození konstrukce
2. Newtonova metoda: odvození, n-dimenzionální verze + 2D verze (obrázek, proč se jmenuje "metoda tečen")
3. Gaussova kvadratura
4. Jacobi, GaussSeidel, SOR: odvozeni, maticove a po prvcich + priklad (spocist jedu iteraci)

Psal jsem jako o život, máloky jsem se nad něčím zasekl, a u hodně věcí jsem přeskakoval některé jasnější kroky odvození (napsal jsem \dots) nebo jsem řekl "odtud vyjádříme B, ono nějak vyjde, pak můžeme vyjádřit A" a už jsem to konkrétně algebraicky nevyjadřoval. Stihl jsem 3 otázky.

Jedna otázka (3) mi chyběla, u některých jsem měl chyby, které vznikly rychlým psaním a nestihl jsem si je opravit (např. zapomněl jsem k f napsat ', ale bylo jasné, že myslím derivaci; ztratilo se mínus apod). Na ústní mi navrhl 2-3, já si řekl o jedničku a nakonec jsem ji dostal - chyby, které jsem v testu měl, jsme spolu prošli a já je opravil a vysvětlil, co to znamená. Pak jsem chvíli povídal o kvadratuách, pak jsem napsal důkaz Konvergence mocinné metody a dostal jsem jedničku.

Se mnou tam byl ještě jeden Erasmák, který do testu všechno zpaměti napsal správně, ale u ústní ani nevěděl, co je to M_i a proč ho počítal. To doc. Felcmana dost naštvalo. Nevyhodil ho, protože formálně ten důkaz na tom papíře byl správně - ale říkal, že zváží změnu hodnotícíh kritérií. Jestli nakonec dostal 2 nebo 3, nevím.

doc. Felcman zdůrazňoval, že numerická matematika, tak jak ji učí, je o odvozování. A že by chtěl, abychom si z jeho hodin odnesli (a u zkoušky ukázali) především to. Mluvil jsem s ním i o formátu testu, a že 60 minut se mi zdá fakt málo. A on reagoval, že to je málo, že to je záměrně, a že mu jde o to, abychom ukázali, že umíme něco vymyslet i v časovém presu. Že mu vůbec nejde o implementační detaily, ale o hlavní matematickou myšlenku za odvozením těch algoritmů. Musím souhlasit - hlavní myšlenky jsem uměl, odvození jsem ukázal, drobné překlepy jsem na ústní dovedl opravit a prostě jsem celkově věděl, o čem se mluví - a jedničku mám, i když jsem za 60 minut nestihl vše.
Odpovědět

Zpět na „MAI042 Numerická matematika“