od Oracions » 3. 2. 2014 20:38
Ano, je na tu zkoušku málo času.
Jinak - vím, že je to opět jen další seznam pojmů, ale mě před zkouškou pomohlo se ujistit, že umí definovat všechny následující pojmy (občas se dá odvodit odpověď na otázku z těch definic, obzvláště pokud o tom víte něco navíc):
Kód: Vybrat vše
Znát definice:
--------------
CPU throttling, von Neumannovská architektura, Harvardská architektura, řadič, komunikační sběrnice (bus), jednočip, direct memory access, northbridge, L1-L3 cache, surface mount device, silicon wafer, clock signál (aby se rozlišily dvě jedničky vedle sebe), byte, word, dword, qword, volatile paměť, dynamická/statická paměť, hard reboot/cold reset, soft/warm boot, RAM/ROM, šířka adresového prostoru=adresové sběrnice, adresová/datová sběrnice, bank switching, padding (zárovnání na adresu dělitelnou čtyřmi), port-mapped IO, memory-mapped IO, ROM, EPROM, EEPROM, FLASH, Analytical Engine od Charles Babbage, Ada Lovelace, immediate, opcode, accumulator, little endian/big endian, hexadecimální notace 15, $15, 0x15, cross-compiler, EAX, EBX, inline assembler, bitový posun, TAKTOVACÍ FREKVENCE, PIPELINE, superskalární zpracování, RELOKACE PROGRAMU, bajtkód, IL, API, operační systém, vyšší programovací jazyk, RELOKAČNÍ TABULKA, base address programu, main program entry point, BIOS/firmware, kde začíná BIOS zpracovávat instukce - na pevně dané adrese, EFI=extensible firmware interface. UEFI = unified EFI), call stack, stack overflow/underflow, symbol table, stripped binary (bez symbol tabulky, která je jen pro debuggování), .obj soubory, statické linkování, formát ELF na linuxu, dynamické linkování, DLL, ABI, POSIX API, stack frame, context switch, fixlování s registrem a ESP, kooperativní přepínání vláken, yield, CreateFiber, SwitchToFiber, YieldProcessor, scheduler, round-robin scheduler, priority scheduler, systémový zásobník, sleep mode, proces, multitasking, multiprocessing, priority boosting, vyhnívání vláken, PREEMPTIVNÍ PŘEPÍNÁNÍ VLÁKEN, polling řadičů, interrupt, obsluha přerušení, "ready to run", "running", "terminated", ůsleeping", join, IRQ, CLI/STI zakazování přerušení kvůli rekurzi, traps (synchronní přerušení - faults (=exceptions), softwarové přerušení (software přikáže vyvolání přerušení, jako by přišlo od hardwaru), instrukce CC (breakpoint), nonmaskable interrupt
A další zajímavé otázky a věci (nijak nestrukturované, a možná chybné):
Kód: Vybrat vše
Naučit se a pamatovat si:
-------------------------
Podívat se na Ježkovu stránku a znát věci odtamtaď
Našprtit se mocniny dvojky, ať šetřím čas
Některé procesory nedokáží číst z adres, které nejsou dělitelné čtyřmi. Všechny procesory jsou ale radši, když mají adresy dělitelné čtyřmi.
Harvardská architektura má dva různé adresové prostory, tedy i různé instrukce pro práci s nimi.
Jedné buňce paměti se říká port, ukazuje-li na více než jeden bajt.
Intelovské procesory používají port-mapped IO hlavně, instrukce IN a OUT.
Do bajtu kóduji jednotlivé bity pomocí masky a bitového posubu vlevo
-> a or (1 shl 5) nastaví 5-tý bit na 1
-> a and not (1 shl 5) nastaví 5-tý bit na 0
UNICODE vs UTF-8 vs UTF-16
Unicode má combinining characters, UTF-8 je ve výchozím stavu 1-bajtové a zbytek se dělá pomocí escape sekvencí
Jak funguje emulace?
ASLR - address space layout randomization, bezpečnostní prvek
Relokace.
Operační systém funguje jako loader programu.
API se překládá do instrukcí call?
Různé druhy call convention (přes registry, např. FASTCALL, přes CALLSTACK (PASCAL, CDECL, STDCALL)
PSANÍ CELOČÍSELNÝCH ČÍSEL (unsigned, sign magnitude, one's complement, two's complement, bias) x86 používá typicky two's complement
PSANÍ FLOATING-POINT NUMBERS (signbit + exponent + mantissa, IEEE 754)
Zdroj transformuje napětí asi na 5V.
3000 přerušení za sekundu zhruba
(Procesor pracuje po kolika bitech:)
Intel 4004: 4-bit
Intel 8008: 8-bit
Intel 8080: 16-bit
Intel 8086: 16-bit, (zakládá rodinu x86)
Intel 8088: 16-bit, ale kvůli kompatibilitě s okolí komunikuje po 8 bitech (IBM PC)
Rozdíl mezi SRAM/DRAM?
Je to ovšem z minulého ročníku.
Ano, je na tu zkoušku málo času.
Jinak - vím, že je to opět jen další seznam pojmů, ale mě před zkouškou pomohlo se ujistit, že umí definovat všechny následující pojmy (občas se dá odvodit odpověď na otázku z těch definic, obzvláště pokud o tom víte něco navíc):
[code]
Znát definice:
--------------
CPU throttling, von Neumannovská architektura, Harvardská architektura, řadič, komunikační sběrnice (bus), jednočip, direct memory access, northbridge, L1-L3 cache, surface mount device, silicon wafer, clock signál (aby se rozlišily dvě jedničky vedle sebe), byte, word, dword, qword, volatile paměť, dynamická/statická paměť, hard reboot/cold reset, soft/warm boot, RAM/ROM, šířka adresového prostoru=adresové sběrnice, adresová/datová sběrnice, bank switching, padding (zárovnání na adresu dělitelnou čtyřmi), port-mapped IO, memory-mapped IO, ROM, EPROM, EEPROM, FLASH, Analytical Engine od Charles Babbage, Ada Lovelace, immediate, opcode, accumulator, little endian/big endian, hexadecimální notace 15, $15, 0x15, cross-compiler, EAX, EBX, inline assembler, bitový posun, TAKTOVACÍ FREKVENCE, PIPELINE, superskalární zpracování, RELOKACE PROGRAMU, bajtkód, IL, API, operační systém, vyšší programovací jazyk, RELOKAČNÍ TABULKA, base address programu, main program entry point, BIOS/firmware, kde začíná BIOS zpracovávat instukce - na pevně dané adrese, EFI=extensible firmware interface. UEFI = unified EFI), call stack, stack overflow/underflow, symbol table, stripped binary (bez symbol tabulky, která je jen pro debuggování), .obj soubory, statické linkování, formát ELF na linuxu, dynamické linkování, DLL, ABI, POSIX API, stack frame, context switch, fixlování s registrem a ESP, kooperativní přepínání vláken, yield, CreateFiber, SwitchToFiber, YieldProcessor, scheduler, round-robin scheduler, priority scheduler, systémový zásobník, sleep mode, proces, multitasking, multiprocessing, priority boosting, vyhnívání vláken, PREEMPTIVNÍ PŘEPÍNÁNÍ VLÁKEN, polling řadičů, interrupt, obsluha přerušení, "ready to run", "running", "terminated", ůsleeping", join, IRQ, CLI/STI zakazování přerušení kvůli rekurzi, traps (synchronní přerušení - faults (=exceptions), softwarové přerušení (software přikáže vyvolání přerušení, jako by přišlo od hardwaru), instrukce CC (breakpoint), nonmaskable interrupt
[/code]
A další zajímavé otázky a věci (nijak nestrukturované, a možná chybné):
[code]
Naučit se a pamatovat si:
-------------------------
Podívat se na Ježkovu stránku a znát věci odtamtaď
Našprtit se mocniny dvojky, ať šetřím čas
Některé procesory nedokáží číst z adres, které nejsou dělitelné čtyřmi. Všechny procesory jsou ale radši, když mají adresy dělitelné čtyřmi.
Harvardská architektura má dva různé adresové prostory, tedy i různé instrukce pro práci s nimi.
Jedné buňce paměti se říká port, ukazuje-li na více než jeden bajt.
Intelovské procesory používají port-mapped IO hlavně, instrukce IN a OUT.
Do bajtu kóduji jednotlivé bity pomocí masky a bitového posubu vlevo
-> a or (1 shl 5) nastaví 5-tý bit na 1
-> a and not (1 shl 5) nastaví 5-tý bit na 0
UNICODE vs UTF-8 vs UTF-16
Unicode má combinining characters, UTF-8 je ve výchozím stavu 1-bajtové a zbytek se dělá pomocí escape sekvencí
Jak funguje emulace?
ASLR - address space layout randomization, bezpečnostní prvek
Relokace.
Operační systém funguje jako loader programu.
API se překládá do instrukcí call?
Různé druhy call convention (přes registry, např. FASTCALL, přes CALLSTACK (PASCAL, CDECL, STDCALL)
PSANÍ CELOČÍSELNÝCH ČÍSEL (unsigned, sign magnitude, one's complement, two's complement, bias) x86 používá typicky two's complement
PSANÍ FLOATING-POINT NUMBERS (signbit + exponent + mantissa, IEEE 754)
Zdroj transformuje napětí asi na 5V.
3000 přerušení za sekundu zhruba
(Procesor pracuje po kolika bitech:)
Intel 4004: 4-bit
Intel 8008: 8-bit
Intel 8080: 16-bit
Intel 8086: 16-bit, (zakládá rodinu x86)
Intel 8088: 16-bit, ale kvůli kompatibilitě s okolí komunikuje po 8 bitech (IBM PC)
Rozdíl mezi SRAM/DRAM?
[/code]
Je to ovšem z minulého ročníku.